Frankrig næsten rundt 2013 - Del 1

I del 1 fortælles om Strasbourg, Marnay, Annecy, Marsanne og Avignon

Fredag 23. august 2013

Inden turen for alvor gik sydpå, havde vi en rigtig hyggelig familieweekend på Falster, derefter en dejlig dag sammen med min mor på Fyn og til sidst en ekstra dag på Camping Mitte i Flensburg, hvor vi var så heldige at kunne mødes med Jørgens "gamle" bedste ven fra skoletiden.

Derefter gik det sydover. Desværre uden Hanne Marie og Svend, som ikke havde mulighed for at være med på dette års sensommertur.

Vi havde en enkelt overnatning i Dransfeld på Camping Am Hohen Hagen, inden vi ankom til Strasbourg, som vi aldrig før har besøgt.

Fredag 30. august 2013
Strasbourg
- "hovedstaden" i Alsaceprovinsen i det nordøstlige Frankrig var i ældre tid tysk. Byens vartegn er den gotiske domkirke fra 1439, bygget i lyserøde sandsten. Byen har et par hundrede tusinde indbyggere og huser Europaparlamentet, Europarådet og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

Campingpladsen vi skulle bo på, Camping Montagne Verte, lå i den vestlige del af byen - og vi kom ind fra den østlige - så I har nok allerede gættet, at jeg nu vil fortælle om en meget hektisk tur lige gennem Strasbourg. Og I har fuldstændig ret! Vi kom som nævnt en fredag - og selvfølgelig midt i myldretiden, så trafikken var så tæt, at en ambulance i vores kørselsretning var nødt til at køre over i modsatte kørselsretning for at komme frem! Men på trods af det, gik det uden skrammer og ridser, og uden at vi kørte forkert, så på et tidspunkt kom vi lige til campingpladsen.

Pladsen stod i Campingcheque bogen, så vi havde jo regnet med at skulle betale med campingcheques, men et skilt på pladsen oplyste, at den ikke længere var med i ordningen, så vi måtte betale fuld pris! Det var lidt øv, for det blev det ikke billigere af (vi betalte €59,40 for 3 overnatninger mod 3 campingcheques, dvs. €45,00), men det var der ikke noget at gøre ved. Pladsen var et stort "roderi". Hermed mener jeg, at der ikke var afmærkede pladser, man slog sig ned på kryds og tværs, hvor man nu kunne finde plads - og det var ikke nemt, for der var faktisk rigtig mange gæster. De sanitære forhold var gamle og meget slidte, og ikke ret indbydende, så jeg var glad for vores egne faciliteter (bruser & håndvask).

Receptionen                                   Sanitærbygningen                                Kig ud over pladsen

Vi hørte, at pladsen var blevet overtaget af kommunen og at den ville lukke i en periode med henblik på renovering. Jeg håber, det er rigtigt, for selve pladsen var faktisk hyggelig og den ligger perfekt for besøg i Strasbourg: 1 times gang ad en meget charmerende sti langs med floden, så er man lige inde midt i den gamle bydel, Petite France.

Jørgen fotograferet på stien på vej ind til byen

Petite France ligger på en ø i floden Île, Grande Île, som er Strasbourgs historiske centrum, og som kom med på UNESCOS Verdensarvliste i 1988. Her deler floden sig i et antal kanaler, som løber gennem et lille område med bindingsværkshuse og sandstensbygninger i barok stil. I Middelalderen var det her, man fandt garverier og slagterier. Man skulle tro, at navnet Petite France kommer af patriotiske eller arkitektoniske grunde, men det gør det ikke!

Det stammer fra det syfilis-hospital der blev bygget på øen i det 15. årh., hvor man kurerede mennesker med syfilis, som dengang blev kaldt "den franske syge".

(Der er flere billeder i Fotoalbum, hvor de også kan ses i større format)

Den første dag, lørdag, travede vi rundt i Petite France, besøgte domkirken og spiste en god frokost, hvorefter vi travede hjem igen.

Søndag ville vi tage sporvognen ind til byen, men først gik vi i den gale retning, så vi måtte tilbage igen. Så blev retningen rigtig, men vi skulle altså først med en bus, før vi kunne komme med sporvognen. Det gik nu fint nok sådan med lidt hjælp fra et par venlige italienere. Men vi blev enige om, at vi faktisk havde gået lige så langt som dagen før, så vi besluttede at det var lige så nemt bare at gå hjem ad stien igen, når den tid kom.

Planen var at vi ville på bådrundfart - men det var der også rigtig mange andre turister, der ville. Køen til billetkontoret var alenlang. Men vi fik da købt billetter - og måtte vente 1½ time på at kunne komme med en båd. Det var til gengæld ventetiden værd, for det var en rigtig fin tur, hvor man fik set Petite France igen - denne gang fra flodsiden - plus man kom ud forbi Europaparlamentsbygningen, som vi ellers nok ikke ville have fået at se, for det var for langt at gå derud.

Sejlturen tager godt og vel 1 time og er som sagt en rigtig fin måde at se Strasbourg på.

Mandag 2. september 2013
Marnay
- en meget hyggelig lille by, der ligger i France Comté lige der hvor departementerne Haute-Sâone, Doubs og Jura grænser op til hinanden. Floden Ognon flyder dovent forbi byens campingplads, og munder ud i en stor sø.

Vi er kørt ca. 260 km længere mod syd og bor på Camping Vert Lagon, der ligger i udkanten af Marnay (nær ved Besancon). Det er en pæn og hyggelig plads med meget store båse, fine sanitære forhold og en fin pool.

Receptionen                              Sanitærbygningen                                    Poolen

Her skulle vi bare slappe af - vaske, gøre rent, købe ind - og kigge lidt på byen, som var en hyggelig, men slidt, lille landsby med en køn arkitektur.

Vi har hidtil været heldige med vejret. Det er lidt frisk om morgenen (14-15o) men inden middag har temperaturen været oppe på 28-30o.

Torsdag den 5. september 2013

Annecy
- En fransk provinsby med ca. 50.000 indbyggere beliggende ved søen af samme navn. Byen er hovedsæde i departementet Haute-Savoie, og ligger ikke så langt fra grænsen ind til Schweiz.

For 20.000 år siden var der her en gletcher, som blev til Annecy søen -  Frankrigs tredjestørste sø. Den ligger i 445 m højde og er 14 km lang, hvor den er længst, og 3,5 km bred på det bredeste sted. Søen er blandt Europas reneste, og byen henter sit drikkevand herfra (fra et sted beliggende 27 m nede - på det dybeste sted i søen er der 82 m til bunden) - og så er det et mekka for cykelentusiaster - der er nemlig cykelsti hele vejen rundt om søen.

Vi har slået os ned på camping Les Rives du Lac, som ligger lige ned til søen med flot udsigt til bjergene, som er forløberne for Alperne.

Pladsen er med i campingcheque ordningen. Tilkørselsforholdene er lidt snævre (et langt stykke ad en smal vej og ikke ret meget plads ved pladsens indkørsel). Den er ikke voldsomt stor, men MEGET besøgt. Da vi kom, var der 3 ledige pladser, vi kunne vælge imellem. Det tyndede dog ud til weekenden, så man kan sige, vores "timing" var forkert. Men bortset fra, at vores plads var totalt uden græs og ikke ret stor, så var det udmærket. Det skal bemærkes, at pladsen holdt middagslukket mellem kl. 12 og 15, så der var kødannelse udenfor for at komme ind.

Pladsens sanitære forhold er i top.

Receptionen                            Sanitærbygningen                     Kig ud over noget af pladsen

Da vi kom om torsdagen var vejret meget varmt, men det varede kun til fredag aften, hvor vi fik et forrygende uvejr med lyn og torden, storm og regn - så vi måtte i hast få sidestykker og markise lagt ned for at det ikke skulle blæse i stykker.

Vores plads                                                    Campingpladsens strand og bådplads

På billedet af "vores plads" kan man måske fornemme, at vi har sat en sun block'er op. Det er en nyanskaffelse, som vi er meget glade for. Dels blokerer den for solen (som den er beregnet til), men - og det var en væsentlig grund til, at vi købte den - den holder også regn pænt ude. Det løber ikke ned og ind på tæppet på samme måde som ved "den korte blå". Selvfølgelig støver det lidt igennem, og hvis regnen står lige på, kan den heller ikke holde den ude, men vi har været ret begejstrede for den også til det formål.

Nå, men lørdag klarede det heldigvis op og blev igen fint vejr, så vi kørte en tur rundt om søen (ca. 38-40 km) - en rigtig flot tur. Som tidligere nævnt går der cykelsti hele vejen rundt om søen - også lige forbi campingpladsen - men vi havde ladet cyklerne blive hjemme, så ....

Samtidig ville vi besøge den gamle bydel i Annecy og satte GPS'en til at køre mod Annecy le Vieux. Det gik også fint, men det var bare ikke det, der var den gamle bydel - det hedder Annecy Vieille!! (Så blev man så klog).

Annecy le Vieux var ellers en oplevelse i sig selv. Det ligger meget højt og inden vi blev helt enige med os selv om, at det var forkert, havde vi gået et par km både opad og nedad godt forpustede og med sved på panden. Da vi kom tilbage til P-huset, som lå i forbindelse med et boligbyggeri, blev vi enige om at spise frokost på den lille restaurant der lå der på torvet, og hvor de lokale sad og spiste. Det var faktisk meget hyggeligt, og vi fik en fantastisk burger: Hjemmelavet, med fransk sennepsdressing, bacon og salat - og hvor burgerbollerne ikke var boller, men kartoffelrösti. Det smagte herligt og mættede godt, så vi sprang aftensmaden over :-))

Vejret var igen blevet lidt blandet med byger, lidt sol og temperaturer omkring 20o, men det var ingen hindring for at køre på sightseeing.

Mandag kørte vi derfor til Gorges du Fier, som ligger ca. 16 km nordvest for Annecy. Slugten er dannet af floden Le Fier, som er et af de vigtigste vandløb i departementet Haute Savoie. Den har sit udspring i en højde af 2019 m. Dens samlede hældning er 1760 m og den er 70 km lang.

Det er en meget snæver og imponerende slugt. Man går nemlig på gangbroer boltet ind i klippevæggen - og det er SLET IKKE min kop te, faktisk var jeg pivenervøs - og jeg skulle samme vej tilbage! Men flot var det, og jeg fik da også taget nogle billeder - og broen holdt, og jeg overlevede :-))

Nogle af klipperne havde "ansigter" - som her                Jørgen ved rødderne - ikke sine egne, men træets

Tirsdag (den 10. september) var det igen fint vejr, så vi kørte en tur til Annecy - og denne gang fandt vi den "rigtige" gamle by.

Det var lidt af et hurlumhej at finde P-plads, men det lykkedes da. Det blev selvfølgelig ikke nemmere at komme omkring, da der var en stor demonstration FOR pension til de ældre (helt enig!). Nå, men det kom jo sådan set ikke os ved, så vi slentrede rundt i den gamle, hyggelige bydel og nød stemningen og et glas kølig hvidvin.

Vi har aldrig før været i Annecy, men det er helt enkelt en perle, som absolut er et besøg værd.

Torsdag den 12. september 2013

Marsanne

- et lille stykke af paradis siger campingcheque bogen - så der kørte vi hen! Byen ligger i departementet Drôme ca. 35 km syd for Valence. Det er en lille by med ca. 1100 indbyggere. På en bakketop ved siden af den nuværende by findes ruiner af kirken Saint-Félix fra det 12. årh. ved siden af ruiner af slotstårnet fra det 11. årh.

Vi er kørt 265 km og har slået os ned på camping Les Bastets, der ligger 2,5 km uden for landsbyen Marsanne - så vi er kommet ud på landet.

Pladsen ligger meget kuperet, men har en ny afdeling nærmest på en mark, hvor båsene er lavet i små lave terrasser. Denne del er lettere tilgængelig, og der er strøm, men sanitetsbygningen er under opførelse, så bad, toilet, vandhentning osv. må foregå i den toiletbygning, der ligger oppe ved receptionen. Det er pænt op ad bakke, så det giver god motion - men det er ikke så langt.

De sanitære forhold er ok - ikke af nyere dato og halvt "udendørs", og det er ikke alting, der virker (ude af funktion står der), og det er heller ikke alle steder, der er lys. Men der blev gjort rent hver dag, så der var pænt og sobert allevegne.

Receptionen                  Kig fra vores "afdeling" op mod den gamle del         Sanitærbygningen

Pladsens udsagn om at ligge i "et hjørne af paradis" kunne godt være sandt, for der er virkelig meget smukt, og en af gevinsterne ved campingpladsens beliggenhed er fred og ro, og direkte fra campingvognen har vi den skønneste udsigt ud over markerne til bjergene i baggrunden, og den lille landsby Les Bastets, som campingpladsen har navn efter.

Pladsens restaurant var åben, så det benyttede vi os af lørdag aften. Vi fik Rumpsteak med hhv. ris/pommes frîtes, dertil ½ flaske rødvin samt en apéritif (portvin/martini). Pris ialt €39.99.

Vores plads                                                              Landsbyen Les Bastets

Panoramaudsigt ud over markerne

Der var iøvrigt forbavsende mange campister på de pladser, vi havde boet på indtil nu  - årstiden taget i betragtning - og Les Bastets var ingen undtagelse. Der var en overvægt af hollændere og englændere, men også franskmænd - og så så vi sørme 2 hold danskere. De blev her hver især kun en enkelt nat, så vi nåede desværre ikke rigtig at hilse på.

Jeg kunne ikke stå for dette sceneri, nemlig 3 Honda'er lige ved siden af hinanden - og 3 forskellige årgange: Hollænderen bag os i den ældste, så vores og dernæst hollænderen over for os (til venstre i billedet) i en splinterny! Og de var ovenikøbet i næsten samme farve alle tre.

"Vores by", Marsanne, ligger som sagt kun 2,5 km herfra, så det tager kun ½ time at spadsere derind ad små, ikke så stærkt befærdede landeveje. Vi gik derind en af de første dage, og det var en rigtig fin tur, men da Marsanne ligger højt placeret, sluttede turen med en meget lang og sej bakke, så man slap ikke for at få pulsen lidt op og sveden frem på panden (det var varmt den dag!). Marsanne er en charmerende lille fransk landsby med et mindre supermarked, en bager, en kirke og en bar/restaurant - hvad mere kan man forlange?

Mandag (16. sept) kørte vi en tur til Die, som ligger 50-60 km herfra. Vi har aldrig tidligere besøgt byen, men den skulle være en gammel og køn lille by med en smuk beliggenhed. Så vi tastede en rundtur (113 km ialt) ind i Miss Nüvi og ruten til Die gik ad små, smalle "bjergveje", hvorfra der var en fantastisk flot udsigt (vi fik desværre ikke fotograferet udsigten, da det ikke kunne lade sig gøre fra bilen, og der var ingen steder at parkere på den smalle vej).

Byen ligger ganske rigtigt flot, men vi var lidt uheldige med tidspunktet, for vi besøgte den på en mandag - hvor de fleste butikker var lukkede. Vejret var også lidt køligt, og det begyndte også at småregne en smule. Desuden syntes vi, at byen virkede noget træt og forsømt. Men beliggenheden ved Drôme floden var smuk uanset hvad.

Der var iøvrigt mange mennesker på gaden og caféerne, så den var bestemt ikke affolket - og hvis man kan bedømme ud fra folks måde at klæde sig på, bor der en del kunstnere i Die. (Jeg tror hele området må være tiltrækkende for kunsthåndværkere, for da vi senere kørte tur på må og få i omegnen stødte vi på en hel del keramikværksteder - og også udsmykningen i nogle af rundkørslerne understregede det kunstneriske).

I Die spiste vi for første gang "rigtig fransk frokost" - det vil for mig sige en Menu! Vi havde fundet en lille, hyggelig restaurant, hvor vi var de eneste gæster!

Forret:        Æggestand med kantareller

Hovedret:    Lammekotelet med kartofler Dauphinoise

Desserten glemte jeg at fotografere, men det var citrontærte til mig og ostekage til Jørgen.

Dertil ½ liter rødvin og 1 kop kaffe. Pris €49,00. Det synes jeg ikke var dyrt.

Da vi ankom til campingpladsen den 12. september (torsdag) var vejret meget varmt. Det varede indtil natten til søndag, hvor vi fik et godt og solidt regnvejr. Derefter blev det mere "almindeligt" sommervejr med lidt kølige morgener, sol og en regnbyge af og til, og en temperatur på 23o, når vi kom lidt op ad dagen.

Torsdag den 19. september 2013

Vi blev på Camping Les Bastets i en uge (og benyttede tilbudet 7=6), og vi nød hvert eneste minut i fulde drag, men vi skulle jo videre, så efter kindkys med vores franske "nabo" og vinken med hollænderne kørte vi videre sydpå - mod pavernes by Avignon.

Avignon

-  byen ligger ved Rhône floden i Provence. Fra 1307 - 1378 var det her paven residerede. Den gamle bydel er på UNESCOs Verdensarvliste (siden 1995).

Turen hertil gik strygende, bogstaveligt talt. Vi havde nemlig i den grad medvind, og Jørgen kunne se, at dieselforbruget var meget lavt. Medvinden gjorde, at vi ikke rigtigt mærkede, hvor meget det i virkeligheden blæste, for ellers havde det nok ikke været nogen god idé at køre med campingvogn. Heldigvis var det kun 134 km, vi skulle køre.

Men vi havde nu en mistanke om, at vi var løbet ind i den vind, der hedder Mistralen, og ganske rigtigt. At det var Mistralen fik vi bekræftet, da vi nåede campingpladsen. Der var der et skilt med, at vinden blæste med 60 km/t. Den blæser i præcis 3 dage, så er det ovre.

Vi ankom uden problemer til Camping L' Île des Papes, som er med i campingcheque ordningen. Pladsen ligger på en ø ude i Rhône floden. Det er en ret stor plads, hvor forholdene er i orden. Båsene ligger side om side, men er pænt store. Personalet i receptionen er meget søde og venlige. Der er alt hvad hjertet begærer på pladsen: Indkøbsmuligheder, svømmepøl, restaurant, hytter etc. Og så er der kun 6 km ind til Avignon.

Pladsen har en busordning (Allobus), som man kan bestille i forvejen - det fungerer udmærket. Men hvis man ikke har noget imod at gå, kan man selv køre til en ret stor P-plads lige uden for den gamle bydel (på den anden side af en bro), hvor man må parkere gratis og så spadsere ind til byen derfra. At køre ind i den gamle bydel (bag bymuren) vil efter min mening kun være for små biler og folk med is i maven.

Receptionen                  Vores sanitærbygning (der var flere)                   Vores bås

Kort efter billedet blev taget, rullede vi markisen op og klappede bordet sammen. Vi kunne simpelthen ikke styre det i blæsten (frokosten blæste af bordet, da vi spiste!), og vi ville ikke risikere at få ødelagt markisen eller at den blæste bagud og slog buler i taget.

Fredag (den 20. september) skulle vi med  Allobus (en slags teletaxa) ind til den gamle bydel i Avignon. Der var dog gået "ged" i bestillingen, så vi fik VIP-transport derind, idet den unge pige i receptionen simpelthen startede bilen og kørte os helt ind til den gamle bydel. Herinde mærkede vi ikke så meget til blæsten, og det var igen blevet varmt vejr. Vi slentrede rundt hele dagen, indtil vi skulle med bussen hjem igen ved 18-tiden (det fungerede til gengæld perfekt), så det blev en lang dag med ømme fødder og trætte  hoveder.

Men vi fik set alt det vi gerne ville: Vi var bl.a. inde i Pavepaladset, som vi på en tidligere ferie, da børnene var små, kun havde set udefra. Selv om det var mange år siden, kunne vi godt kende stedet, da vi trådte ind på pladsen foran paladset. Det var imponerende stort, men ud over kunstudstillinger og "slidte" fresco malerier, var der ikke noget særligt i rummene, så det kunne godt være lidt svært at forestille sig, hvor imponerende det har været i de ca. 70 år, paverne var "flyttet til" Avignon i stedet for Rom.

Efter Pavepaladset gik vi til Pont Saint-Bénézet - den vi bedre kender som Pont d'Avignon, og som ligger ikke ret langt fra paladset.

Broen blev bygget i perioden 1177 til 1185 over floden Rhône. Den skulle forbinde middelalderbyen Avignon med Villeneuve lez Avignon på venstre bred. I den anden af broens tilbageværende fire buer (den havde oprindeligt 22) ligger Saint Bénezet's kapel, og ovenover det finder vi Saint-Nicolas kapellet.

Broen blev ødelagt og genopbyget flere gange, dels under kampene om Avignon i 1226, dels ved oversvømmelser, og blev hver gang genopbygget - men efter en katastrofal oversvømmelse i 1669, opgav man at genopbygge, og lod broen stå som den var. I tiden derefter kollapsede der yderligere så meget af broen, at den idag kun har 4 buer tilbage.

Den snævre gyde bag ved pavepaladset                                               Pont d'Avignon

"Indgangen" til Pont d'Avignon med pavepaladset bagved         Det mår da være kærlighed (fra et af kapellerne)

Nej det er IKKE  fra Titanic :-))                                           Her slutter den "halve" bro

Avignon en meget hyggelig by med meget atmosfære, snævre gader, masser af butikker, caféer og

restauranter - om eftermiddagen fik vi den største bananasplit, jeg længe har set. Den smagte rigtig godt, men desværre kunne jeg ikke spise det hele.

Lørdag (21. september) kørte vi en tur til Nîmes og Pont du Gard. Det ligger ikke ret langt fra Avignon, så vi ville gerne have et gensyn med især Pont du Gard, som vi besøgte dengang børnene var 10-12 år. Den gamle romerske akvædukt, som det jo er, lignede selvfølgelig helt sig selv, men området omkring den var blevet en del kommercialiseret, og idag skulle man betale for at komme til at se broen, det skulle vi ikke dengang - vi kunne endda KØRE hen over den - det kan man slet ikke mere. Men pyt, det var et dejligt gensyn, der vakte mange skønne minder, så det var en god oplevelse.

Efter Pont du Gard kørte vi videre til byen Nîmes, som vi aldrig har besøgt før. Byen er bl.a. kendt for sine tyrefægtninger (den franske, hvor man IKKE dræber tyren, men skal "fange" et bånd mellem tyrens horn). Vi valgte i sin tid at tage til tyrefægtning i Arles, som er en noget mindre by end Nîmes.

Nîmes er en rigtig stor by, men det lykkedes da at finde ind til centrum og til tyrefægterarenaen, som er stor og flot, og minder om Colosseum i Rom i miniudgave. Man kunne godt komme ind og se den indefra (mod betaling), men det valgte vi fra.

Det er dog ikke kun tyrefægtning, det handler om i Nîmes. Vi "løb ind i" en kåring af Araberheste, og det var faktisk ret flot, men det er jo også en flot og elegant hest.

Vel hjemme igen sidst på dagen satte vi os udenfor og slappede af over et glas rødvin. Efter en god frokost i Nîmes, var aftensmaden i den lettere genre: Nemlig 2 mini Quiche Lorrainer som vi lunede på vores helt eminente lille gasgrill, der også fungerer fint som ovn  :-))

Søndag formiddag kørte vi til Villeneuve-lez-Avignon - det hedder den bydel, der ligger på den venstre side af Rhône floden mens selve Avignon ligger på den anden. Villeneuve blev grundlagt i 1292 af Philippe IV le Bel for at udfordre Avignon mht. ejerskabet af floden og Avignon broen. Dengang boede franskmændene på den ene side (Villeneuve) og Provencalerne på den anden (Avignon). Det vi skulle se var fortet Saint-André, som skulle beskytte det kloster, der lå der på det tidspunkt - vi er i det 10. årh.

Umiddelbart så det ikke ud af meget - men det var faktisk ganske interessant at se, da man først kom "længere ind" (i starten troede jeg bare det var noget ukrudt og nogle eroderede mure, vi fik at se).

Billedet fra brochuren giver et indtryk af,  hvor stort fortet er

På billedet her ses klosteret                                             Udsigt til tårnet: Philippe Le Bel Tour

Fortsættes i Del 2, hvor jeg fortæller om Carcassonne, Montpezat de Quercy, Oradour-sur-Glane, Châlon en Champagne og hjemturen.

Klik her for at gå direkte til Del 2.

Gå til Fotoalbum

Tilbage til toppen

Facts om turen:

Turen varede 49 dage

Vi kørte 4100 km excl. udflugter

(Fra Medelby til Medelby)

I oversigten over de cam-

pingpladser, vi benyttede, har jeg angivet dags-

marcherne i km

Motorvejsgebyrer:

kr. 1500,00

Vi brugte mest camping cheques og ACSI på campingpladserne