Forårstur til Holland 2011

Vi  - dvs. Hanne Marie, Svend, Jørgen og jeg - kørte hjemmefra midt i april - målet var Holland, hvor vi gerne ville se alle de smukke tulipaner. Men som sædvanlig gav vi os god tid, så denne gang havde Jørgen tilrettelagt turen, så vi kørte over grænsen ved Tønder. Vi fortsatte ad de mindre landeveje og sejlede over Elben ved Glückstadt og senere kørte vi under Weser. Den vej var vi aldrig kommet før, men den var rigtig flot og en dejlig afveksling fra den sædvanlige rute.

Første stop i Holland var Camping t'Strandheem, som ligger i nærheden af Groningen. Det er en fin plads, som er delt op i mindre enheder. Vi blev her et par dage, da vi gerne ville besøge både Leeuwarden og Sneek.

Billederne herunder er fra Leeuwarden:

Afstandene er jo ikke så store, så umiddelbart efter besøget i Leeuwarden, kørte vi videre til Sneek:

Holland har et fantastisk godt net af cykelstier, som de fleste steder er adskilt fra landevejene - og der er stort set ingen bakker, så godt vi havde cyklerne med:

Her er vi på tur i omegnen af camping t'Strandheem - med medbragte madpakker!

Næste stop: Camping Koningshof ved Keukenhof

Fra området i det nordlige Holland kørte vi via Afsluitdijk til Camping Koningshof, som ligger så tæt på Blomsterparken Keukenhof, at man kan cykle dertil - hvad vi selvfølgelig også gjorde! Der er ca. 15 km ad fin cykelsti (det meste af turen - og meget af tiden kører man lige ved siden af de store tulipan- og hyacinthmarker, så der er et farvestrålende syn og en duft uden lige).

Indgangen til Camping Koningshof - og vores bås. Det er en stor, udmærket plads, som ligger perfekt for besøg i Keukenhof, hvad vi da også fik at mærke! Vi havde ikke bestilt plads, og der var så fuldt, at vi fik to båse med nogen afstand imellem - men dog på samme vej, så det var udmærket. Samtidig med, vi var der, var der 80 vogne fra en af DCU-kredsene, så det var helt dansk.

Ovenfor er nogle af de marker, vi cyklede forbi på vejen til Keukenhof - men først kørte vi en tur til Delft og Kinderdijk.

Besøg i Delft

Billederne nedenfor er fra Delft med bl.a. Nieuwe Kerk og vippebroer.

Besøg i Kinderdijk

Kinderdijk er et fantastisk sted. Jeg talte 19 møller. De ligger næsten på rad og række. Møllerne er velrestaurerede møller fra 1500-tallet. De fleste bruges som beboelse, men en enkelt kan man komme ind at se.

Dagen efter, dvs. onsdag den 20. april, cyklede vi til Keukenhof. Vi havde alle 4 besøgt Keukenhof på en tidligere tur, men det var alligevel et dejligt gensyn - alt stod i fuldt flor og det var akkurat lige så flot, som vi havde "forventet"/håbet på.

Blomsterparken Keukenhof

Fra området ved Keukenhof blomsterpark kørte vi videre sydpå til halvøen Zeeland, hvor vi slog os ned på Camping De Verhoeve. Belært af oplevelsen ved Camping Koningshof, hvor der kun lige akkurat var plads til os, havde vi sendt en mail for at reservere plads, da vi ville ankomme lige til påske. Det var godt, vi gjorde det, men på trods af det var der heller ikke her to båse ved siden af hinanden. Men der var nu ikke langt imellem os, så det gik udmærket alligevel.

PS: Kunstværket på billedet ovenfor (det hvor Jørgen har stillet sig i midten) er iøvrigt temmeligt kostbart. På et skilt ved siden af, blev man opfordret til at behandle værket med omtanke, for det havde kostet €77.000!!

Halvøen Zeeland

Indgangen til campingpladsen (Camping de Veerhoeve) - og vores bås.

Det er en stor campingplads som ligger lige bag et dige og i nærheden af en lystbådehavn. Man bliver taget rigtig godt imod, der er et fint supermarked på pladsen (bruges også af de lokale, så priserne er rimelige), og der er restaurant med et lille menukort og take-away, hvis det skulle friste.

Vejret var skønt, da vi kom om fredagen - og også næste dag, lørdag, så vi besluttede at cykle til Goes, hvor der var lørdagsmarked. Jeg elsker disse markeder, så det var lige noget for mig - og der var alt hvad hjertet kunne begære af diverse fødevarer. Jeg købte hvide asparges og hollandsk ost - og så købte vi en grillkylling med hjem til aftensmaden. Den var rygende varm, da vi købte den, men den skulle jo på køl, når vi kom hjem, så det var nødvendigt med en tur på grillen om aftenen - og det blev rigtig godt!

Delta Sluseværk

Mandag kørte vi en tur til Delta Sluseværk, som er rigtig stort - jeg tror der er omkring 32 sluseporte:

På vej til sluserne gjorde vi holdt ved et sted,
                          som minder utroligt meget om vores vesterhav -
                          det var da også et velbesøgt strandsted med
                          parasoller, restaurant etc.

Man skulle kunne komme ind i en af sluserne (jeg ved ikke hvad det rigtigt hedder), men det kunne vi - og andre turister der var der - altså ikke finde ud af. Den dør, vi mente man skulle gå ind af, var låst, og vi kunne ikke finde andre uanset hvor meget vi ledte - men vi kunne da se folk der gik derinde, så ...... Nå, men vi opgav ihvertfald.

Det gode vejr fortsatte, så tirsdag (vi er nu fremme ved den 26. april) smurte Hanne Marie og jeg madpakker, og så cyklede vi en tur op til den lille by Veere.

Cykeltur til Veere

Da vi kom til Veere fandt vi en skøn plads, hvor vi kunne spise vores medbragte mad. Det var lige ved siden af en sluse, og mens vi sad der skulle der et skib igennem - og en svane! Svanen lå helt fremme ved sluseportene og da de blev åbnet, svømmede den ud som den første (man skulle tro, den kendte rutinen!).

I Veere så vi noget, som jeg ALDRIG har set før, nemlig en cykel P-plads! Der parkerede vi selvfølgelig, så vi kunne besøge byen uden at have dem på slæb.

Herover: En kirke fra middelalderen, som ikke længere anvendes som kirke, men som koncertsal.

Efter en pragtfuld uge på Zeeland var det tid at vende næsen mod nord igen, så tordag den 28. april var vi klar til afgang mod Camping de Zanding, som vi skulle bo på, mens vi besøgte Arnhem. Her ville vi nemlig gerne se den berømte bro fra 2. Verdenskrig.

Besøg i Arnhem

Camping de Zanding er en MEGET stor plads, der ligger i et skovområde ved indgangen til Nationalparken Veluwe ikke langt fra Arnhem. Her var der fint plads, så vi fik to gode pladser ved siden af hinanden.

Billederne nedenunder er fra vores besøg i Arnhem:

Jørgen fotograferet ved Airborne Museum, som vi besøgte for nogle år siden. Vi gik derfor ikke     derind igen, kun for at spørge om vej til den nærliggende kirkegård. I receptionen var de utroligt venlige, og gav os ovenikøbet et kort, så det var nemt at finde den. Der er ca. ½ times gang fra museet til kirkegården.

Museet har til huse i det tidligere Hartenstein Hotel, som under krigen var hovedkvarter for     den britiske generalmajor R.E. Urquhart.

Til de interesserede:
Tanken er den berømte, amerikanske Sherman tank, der blev produceret med forskellige kaliber kanonrør og med henholdsvis diesel og benzinmotor (kilde: min svoger, som ved en utroligt masse om utroligt mange ting).

Filmen "A bridge too far" gjorde slaget ved Arnhem kendt verden over.

Billeder fra Airborne War Cemetery i Oosterbek:

Det er en militær kirkegård, hvor mere end 1750 mennesker er begravet - de fleste blev dræbt i slaget om Arnhem - og mange af dem var ikke ret gamle!

Tilbage ved Airborne Museum spiste vi frokost på en restaurant, der ligger lige ved siden af. Menukortet var ikke så stort, men vi fandt noget, vi kunne lide - og så var det så godt vejr, at vi kunne sidde ude i haven.

Som det næste skulle vi se broen - såvidt jeg husker var der 10-15 km fra museet og ind til broen, som ligger i centrum, så vi kørte selvfølgelig derind og var heldige at finde en P-plads tæt ved.

Broen står fuldstændig som dengang. I september 1944 skulle englænderne holde broen for at hindre tyskerne i at komme over. De kæmpede i 3 dage og 4 nætter, alle huse omkring broen blev ødelagt, de fleste der forsvarede broen blev dræbt, ammunitionen slap op og til sidst måtte de kapitulere over for tyskerne, som var meget mere talstærke. Men deres indsats forsinkede tyskerne, og det fik afgørende indflydelse på krigen i Holland.

Vi sluttede opholdet på Camping de Zanding af med at spise i Pandekagehuset - aftensmad vel at mærke! Der var lige så mange variationer pandekager, som man finder variationer af pizzaer i et pizzaria, og pandekagerne var lige så store! Alle kæmpe-pandekager med skinke, ost, champignons osv. osv. De smagte rigtig godt!

Besøg i Hamburg

Søndag den 1. maj forlod vi Camping de Zanding og kørte godt 400 km nordøstover til Camping Stover ved Hamburg. Vi havde nemlig besluttet, at vi lige ville tage et kig på Hamburg, som vi jo ellers normalt bare farer igennem.

Camping Stover var ikke nogen specielt god plads for os nomader på denne årstid, hvor det var blæsende og ikke ret varmt. Pladsen er meget stor, men delt af en vej og et dige. På den ene side ligger en pladsafdeling lige ud til vandet. Det er uden tvivl skønt om sommeren, når det er varmt, men derovre var der kun toiletter, ingen brusere f.eks. Det var der så på vores del af pladsen, som stort set er fyldt op af fastliggere. Det gav også lidt problemer med at finde pladser til os, men vi var heldige at blive anbragt på et åbent område ved en lille sø, så det endte med, at der var rigtig dejligt (men de pladser kan man jo ikke forvente at få en anden gang). De sanitære forhold var iøvrigt fine.

Opholdet i Hamburg Altstadt blev ikke af lang varighed, for det var hundekoldt! Men vi fik set det smukke rådhus og den indre gård - samt lidt af havneområdet ved Landungsbrücke.

Og som det efterhånden er blevet tradition sluttede turen med overnatning på Camping Mitte med hvad dertil hører (indkøb i Scandinavian Park Center og middag hos Lorenzen)!

ooo000ooo

Hvis du vil læse om nogle af vores andre udlandsture, kan du finde dem under fanen

"Campingrejser/udland"

Praktiske oplysninger:

Fra Tønder og tilbage til Camping Mitte i Medelby kørte vi ialt 1631 km (excl. udflugter).

Turen varede 21 dage (fra 13. april til 3. maj).

Vi betalte €24,00 for at komme med færgen over Elben (takst for et vogntog på 11 meter). Færgen sejler hele tiden.

Jeg har lavet en oversigt over campingpladserne under fanen "Campingpladser".

Der er lagt fotos i "Fotoalbum", hvor billederne kan ses i større format end det er muligt her på siderne.